Snøfattig vinter – men ny rekord!

Norske alpinanlegg øker heiskortomsetningen sesongen 2016/2017 til tross for snøfattig vinter – heiskortomsetningen opp 4,5% mot forrige sesong.

Værmessige utfordringer til tross, alpinbransjen fortsetter økningen i heiskortomsetning med ny rekord tredje året på rad. Omsetningen totalt for bransjen endte på 1140 millioner som er en økning på 4,5% mot fjorårets sesong på 1091 mill.

-Dette viser at norske anlegg totalt sett står godt rustet for å takle værmessige svingninger og snøfattige vintre, og at de fremfor alt har et godt tilpasset produkt som publikum finner attraktivt. Jeg synes det er veldig hyggelige tall vi ser og et klapp på skulderen til alle våre medlemmer der ute som jobber beinhardt, sier Generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening, Camilla Sylling Clausen.

– En svært tidlig sesongstart for mange bidro helt klart til å sikre sesongen, med kulde og snøfall tidlig i november. Godt utbygget snøproduksjon i tidlig kuldeperiode la god og varig såle som kunne tåle mangel på snøfall og til dels også varme og våte perioder ut over vinteren i deler av landet, sier Camilla.

At bransjen øker totalt sett betyr ikke at alle anlegg ligger over fjoråret. Det er store regionale forskjeller og økningen holdes til dels oppe av de største aktørene med stor markedsandel.

-For å kunne fortsette forutsigbar og lønnsom drift betyr det at norske anlegg også fremover må fortsette å investere i egne snø-anlegg. På Alpinmessen i mai ble det ble gjort større investeringer av flere alpinanlegg, både i heiser og i snøkanoner.  Publikum forlanger i større grad nå også andre kostnadskrevende tiltak. Det kan være kveldskjøring med utvidede åpningstider og økt behov for belysning, terrengparker med kostbare elementer og økte vedlikeholdskostnader, eller investeringer i nye effektive heiser og flere traseer. Til tross for at bransjen totalt sett leverer et godt resultat, er det viktig å huske på at bransjen er svært fragmentert og det er mange små alpinanlegg. Uten ildsjeler med ekstraordinær dugnadsånd hadde flere av disse ikke klart seg fra år til år.

-Heldigvis har vi i Norge en veldig fin bransjekultur som gjør at de store anleggene ser betydningen av alle de små og innser at man kun sammen kan ”bake kaka større”.  Vi må jobbe med rekruttering i alle typer anlegg, og hos mange målgrupper for å sikre fremtiden for norsk alpinbransje. Det er i stor grad ute hos de små anleggene bransjerekrutteringen skjer, der nye skikjørere avles fram. Vårt felles mål er å få flere folk til å oppdage – og oftere besøke, alle norske alpinanlegg som vi har over 200 av i Norge.

-Nå skal vi jobbe videre med utviklingen og vi skal komme opp med nye, spennende og kanskje morsomme rekrutteringstiltak for folk i alle aldre sammen med gode samarbeidspartnere. Fokus på gleden ved å være ute sammen er viktig for oss. Vi skal fortsette å inspirere i sosiale medier, være synlige i pressen, og vi skal jobbe videre med å nå ut til folk gjennom vår digitale satsning fnugg.no apper og puddervarsel.

-Når et lite land som Norge klarer å avle frem verdens beste alpinlandslag, må det jo også bety at det er et godt grunnlag for alpin skikjøring her hjemme. At nordmenn er født med ski på beina synes vi skal være en sannhet også for fremtiden. I 2017 betyr det i aller høyeste grad også alpinski, avslutter Camilla.

 

Stort foto: Ola Matsson Skistar Trysil

Topp 15 2016/2017